Industritekniska programmet

Tibro

Tibro är känt för sin långa tradition av trä- och möbelproduktion och vårt Industritekniska programmet är en yrkesutbildning för dig som är intresserad av industriteknisk produktion i kombination med hantverk. Du får jobba med modern teknisk utrustning i främst materialet trä och lära dig om de olika produktionsleden samt om hur produktionen och tekniken påverkar människa, ekonomi och miljö.

Kort om programmet

Programmet ger dig kunskaper om hela den industriella tillverkningsprocessen. Du lär dig utveckla en idé via en ritning till en färdig produkt och hur man använder modern teknisk utrustning och maskiner i kombination med sina egna sinnen och hantverkskunskaper. Du lär dig hur du bearbetar material som trä, men även övriga material som metall samt hur produkternas kvalitet kan säkras. Även kunskap om arbetets organisation, ekonomi, resursanvändning och arbetsmiljö ingår i utbildningen. Dessutom får du möjlighet att ta körkort för truck.

Yrkesämnena läser du i en fantastisk utbildningsmiljö på företaget Tibro Trätekniskt Center (TTC). Du har även möjlighet att göra din APL (praktik) hos någon av våra samverkansföretag inom träindustrin. Det ger dig en ovärderlig inblick i arbetslivet och erfarenhet av yrket samtidigt som du knyter viktiga kontakter med arbetsgivare som kan ge dig ett försprång ut i arbetslivet.

På TTC finns även norra Europas enda virtuella miljö för ytbehandling. Det innebär att du som elev får en unik möjlighet att träna upp din yrkesskicklighet i sprutlackering och ytbehandling – och precis som med mycket annat behövs många timmar för att bli riktigt duktig. Med VR-tekniken ser du direkt vad du behöver träna mer på, utan att behöva vänta på att färgen ska torka. Det finns dessutom många olika objekt som ger möjlighet att individualisera utbildningen samtidigt som vi sparar färg och därmed miljö. Våra erfarna samarbetspartners i de lokala företagen vittnar om hur verkligt det känns att arbeta virtuellt. Storföretag som Airbus och Mercedes har flera av dessa VR-stationer i sin produktion.

Industritekniska programmet i Tibro är anpassat efter kompetensbehovet som finns bland träindustrierna i vårt område, men även till övriga industrier i landet. Detta är ett bra val för dig som vill ha goda chanser till anställning direkt efter gymnasiet. Vill du hellre läsa vidare behåller du bara dina högskoleförberedande kurser – på så sätt har du möjlighet att anpassa utbildningen så att den passar just dina framtidsplaner. Kanske vill du läsa vidare till exempelvis produktutvecklare, produktionstekniker eller designer.

Programinriktning

Testa på branschen under din APL

Vi jobbar aktivt med att vara en trygg övergång in i arbetslivet och har goda kontakter med det lokala näringslivet. Förutom att utbildningen ger dig erfarenhet av yrket knyter du också viktiga kontakter med arbetsgivare under din APL (arbetsplatsförlagt lärande). På Olinsgymnasiet har du minst 15 veckors APL.

Idrottsprofil

Idrott på schemat

Till detta program kan du lägga till vår specialutformade idrottsprofil. Olins idrottsprofil innebär att du kan kombinera dina studier med en idrott du vill utvecklas inom. Vi tror på att låta dina intressen ta plats så att du håller motivationen uppe under hela gymnasietiden.

Poängplan

På Industritekniska programmet läser du vissa kurser gemensamt och andra baserat på vilken inriktning du väljer.

• Gymnasiegemensamma kurser
    • Produktionsutrustning 3
  • Programfördjupningens kurser
    800-900