Tränare Olins Fotboll Johan Persson

Fotbollstränare Johan Persson

Läraren från Skara testade de flesta bollsporterna som tonåring, men fastnade för fotbollen. Där fanns både passionen och potentialen “Det kändes på riktigt. Kanske var jag ett strå vassare där”.

På meritlistan står fem SM-guld med Skövde AIK i futsal. ”Fotboll inomhus är ett spel för de smarta, tekniska lirarna”, säger Johan Persson med ett skratt. De höga ambitionerna fanns där redan som 16-åring när han sökte sig till fotbollsgymnasiet i Borås och spel med IF Elfsborg. Det blev en hel del spel i cupmatcher, men aldrig i allsvenskan. ”Jag satt på bänken flera allsvenska matcher, men fick aldrig hoppa in. Jag var väl inte tillräckligt bra… Nåja”.

“ Vi har otroligt roliga pass som både jag och eleverna ser fram emot och uppskattar”

Med ett par säsonger i Skene IF (div II) och flera år i Skövde AIK (div I och II) står han på en stabil fotbollsgrund. Han är både ungdomsansvarig i moderklubben Skara FC, distriktsförbundskapten för pojkar födda -07 och ansvarig för Olinsgymnasiets fotbollsprofil. “Vi har otroligt roliga pass som både jag och eleverna ser fram emot och uppskattar”.

På Olinsgymnasiet har han gått in i en ny typ av tränarroll där individen går före laget. ”Skolans träningar är framförallt inriktade på den individuella utvecklingen, det handlar mycket om teknik, tillslag och speluppfattning”. För Johan har det alltid handlat om kärleken till sporten “Om ni inte hittar mig på planen så sitter jag antingen på läktaren eller bänkad framför TV:n – Jag älskar fotboll!”.

Sök till Olins fotboll

Är du intresserad av att kombinera dina gymnasiestudier med utvecklande träningar fotbollsträningar? Klicka på knappen och fyll i formuläret, så kommer vi kontakta dig för mer information.

Program du kan kombinera med Olins Fotboll