Fredrik Kempf "Jaegarn"

E-sportaren Fredrik Kempf “Jaegarn”

Fredrik Kempf tycker att e-sport har mycket gemensamt med traditionell lagsport. ”Det finns stora likheter i det kommunikativa, lagarbetet och förberedelserna med att kolla upp motståndarna. E-sporten är mångfacetterad, det var därför jag fastnade för den”.

Medgrundaren till Area Academy skapar unika e-sportprofiler till skolor som ska förändra synen på e-sport. ”Vårt mål är att skapa förståelse för vilket otroligt verktyg e-sporten kan vara för personlig utveckling. E-sporten har gett mig mycket som människa. Många har förutfattade meningar om sporten och förstår inte syftet”.” säger Fredrik Kempf.

I den här världen är Fredrik mer känd som Jaegarn. Han började tävla i e-sport 2002 och inledde året efter en sju år lång elitkarriär med spel i nationella och internationella events och majors. I dag är han förbundskapten för e-sportlandslaget och har tagit dem hela vägen till VM-guld. Han är även utbildningsansvarig och coach för Sveriges största e-sportorganisation.

“Vårt mål är att förändra synen på spelandet och skapa förståelse för vilket otroligt verktyg e-sporten kan vara för personlig utveckling”

I samarbetet med Olinsgymnasiet är det Area Academy som ansvarar för upplägget av idrottsprofilen e-sport. ”Vi ser till att de har bra utrustning, rätt utbildningsmaterial och en bra arena att spela på”. Dessutom har läraren och ansvarige tränaren, Linus Törn, fått sin utbildning via Area Academy. “Vi kör alltid med certifiering av våra lärare, det är viktigt att kunna garantera en viss standard. Man kan väl säga att vi blir Linus förlängda arm, samtidigt som vi då och då gör egna nedslag i verksamheten”.

Sök till Olins E-sport

Är du intresserad av att kombinera dina gymnasiestudier med utvecklande träningar i e-sport? Klicka på knappen och fyll i formuläret, så kommer vi kontakta dig för mer information.

Program du kan kombinera med Olins E-sport