Estetiska programmet

Skara

Estetiska programmet är perfekt för dig som vill ha en högskolebehörighet och gillar att uttrycka dig konstnärligt. Här får du kunskaper om kultur och människans roll i samhället samtidigt som du får arbeta skapande inom din valda inriktning.

Kort om programmet

Programmet ger dig kunskaper om de estetiska uttrycksformerna och om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga, kulturella och kommunikativa perspektiv. Du lär dig även om juridiska och etiska frågor, och om yttrandefrihet och upphovsrätt inom konsten.

Efter utbildningen har du möjlighet att studera vidare på högskola, främst inom de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena.

Tre programinriktningar

Meritpoäng

Vill du utöka dina studier och få med dig meritpoäng erbjuder vi högre nivåer i:

• Engelska
  • Matematik
  • Moderna språk

Poängplan

På Estetiska programmet läser du vissa ämnen gemensamt och andra baserat på vilken inriktning och eventuell fördjupning du väljer.

Med reservation för ändringar

Bilder från Estetiska programmet