Barn- och Fritidsprogrammet

Tibro

Barn- och Fritidsprogrammet är för dig som tycker om att möta och arbeta med människor. Programmet ger dig en yrkesbehörighet, och är även en perfekt grund om du vill studera vidare till exempelvis lärare eller polis.

Kort om programmet

Söker du ett socialt arbete och är intresserad av ledarskap, pedagogik och hälsa? Då är Barn- och Fritidsprogrammet något för dig! Under utbildningen får du både praktiska och teoretiska kunskaper för att kunna arbeta med människor i alla åldrar inom pedagogiska eller sociala yrken. Barn- och Fritid är också en bra grund för dig som vill studera vidare.

Programinriktning

Testa på branschen under din APL

Vi jobbar aktivt med att vara en trygg övergång in i arbetslivet och har goda kontakter med det lokala näringslivet. Förutom att utbildningen ger dig erfarenhet av yrket knyter du också viktiga kontakter med arbetsgivare under din APL (arbetsplatsförlagt lärande). På Olinsgymnasiet har du minst 15 veckors APL.

Idrottsprofil

Idrott på schemat

Till detta program kan du lägga till vår specialutformade idrottsprofil. Olins idrottsprofil innebär att du kan kombinera dina studier med en idrott du vill utvecklas inom. Vi tror på att låta dina intressen ta plats så att du håller motivationen uppe under hela gymnasietiden.

Poängplan

På Barn- och Fritidsprogrammet läser du vissa kurser gemensamt och andra baserat på vilken inriktning du väljer.

• Gymnasiegemensamma kurser
    • Socialt arbete 1
  • Programfördjupningens kurser
    600
    • Läs mer om vilka kurser som ingår i programfördjupningen på respektive inriktning

Med reservation för ändringar

Finns på fler orter

Barn- och Fritidsprogrammet finns även på Olinsgymnasiet Götene.

Bilder från Barn- och Fritidsprogrammet

Bläddra mellan bilder