Artisten Petter sitter i en stol framför en bokhylla

Elevernas kreativa bollplank

Intervju med artisten Petter

Albumaktuella Petter är en av Olinsgymnasiets kreativa föreläsare. Med sin enorma bredd och kompetens möter artisten elever inom olika musikstilar. “Jag älskar att möta och dela med mig till unga människor som drivs av sin passion och hjälpa dem i sin utveckling. Som ung hade jag gärna haft den möjligheten.”

Sedan skivdebuten 1998 har han fortsatt att leverera musik i världsklass. Petter vet vad han pratar om när han säger passion och driv. Artisten har byggt ett mindre imperium på sin kreativitet och känsla för entreprenörskap.

Du har varit artist i 24 år, vad är det som driver dig?

Min envishet och vilja att göra allt till 100%. Jag har alltid varit konsekvent och trogen mitt uttryck – det ska kännas rätt i magen. Musik och kreativitet är min stora passion och jag tror det skiner igenom. Det är anledningen till att jag fortsätter.

Samtidigt gräver jag där jag står vilket betyder att jag skriver texter utifrån där jag befinner mig i livet just nu. Jag låter inte på samma sätt idag som när jag var 25 år. Det är svårt att skriva om efterfester och studentfester när du är 48 år och har 5 barn – Det handlar om trovärdighet för mig och det är viktigt att våga utvecklas och mogna.

“Man behöver leva, läsa, tänka, uppleva och möta människor för att hitta sakerna man vill skriva och berätta om”

Hur känns det inför ditt nya album?

Jag var lika pepp inför mitt senaste album som jag var -98. Dagens digitaliseringssamhälle och sätt att konsumera musik har gjort att nästan alla bara tänker singlar. Jag tillhör gamla skolan så jag gör gärna album.

Var laddar du batterierna och hittar ny inspiration?

I studion eller i något av mina andra intressen. Jag skulle aldrig fixa att bara göra musik och text utan jag behöver varva det med andra saker, det ger mig bränsle. Man behöver leva, läsa, tänka, uppleva och möta människor för att hitta sakerna man vill skriva och berätta om.

Har du något råd till de som drömmer om en karriär i musikbranschen?

Gör din grej och var inte som alla andra. Vill du öppna en pizzeria, se då till att just din pizza är unik och skiljer sig från de andra. Det räcker med små medel för att vara speciell. Du behöver inte tända eld på dig själv på scenen – var bara dig själv och håll dig i din egen fil så kommer du sticka ut över tid.

“Jag älskar att möta unga människor som drivs av sin passion”

Glöm inte att du måste vara uthållig som en maratonlöpare. Vi lever i ett väldigt speciellt klimat idag där det är lättare att släppa musik, men svårare att nå ut och slå igenom. Det krävs mer och mer av utövaren för att lyckas. Därför är det viktigt att vara öppen och mottaglig för alla olika sätt som man kan nå ut på idag.

Hur är det att jobba på Olinsgymnasiet?

Jag älskar att möta unga människor som drivs av sin passion. Jag var likadan som ung och är fortfarande det även som erfaren, med massa år i bagaget. Sen är det väldigt roligt och kreativt givande för mig, så det ger verkligen åt båda hållen.

Vad gör du om 10 år?

Målar på heltid – men skriver också text och gör musik. Jag lever ett betydligt lugnare liv, fast det har jag sagt att jag ska göra i över 20 år så förmodligen ljuger jag för mig själv.