Tränare Olins E-sport Linus Törn

E-sportstränare Linus Törn

Djurvännen och e-sportaren från Skara har tävlat i många lokala turneringar, varit högst rankad på de flesta communitys och spelat över 9000 timmar i CS (Counter-Strike: Global Offensive). Nu har han “världens roligaste jobb”.

I spelsalen på skolan i Götene är eleverna på plats långt innan lektionen startat. De värmer upp, ivriga att komma igång. Att få möjlighet att kombinera sitt stora intresse för e-sport med gymnasiestudier är en dröm för många. Så även för ansvarig tränare Linus, som när han var som bäst aldrig kunde tro att han en dag skulle få jobba inom sporten.

“E-sporten är väldigt inkluderande. Du spelar både över ålder och nationaliteter.”

En av fördelarna med e-sport är att den går att utföra på distans – nästan vart i världen du än befinner dig. Det har gjort att e-sporten bland annat blivit språkutvecklande, då mycket av kommunikationen sker på engelska. “E-sporten är väldigt inkluderande. Du spelar både över ålder och nationaliteter”. Andra färdigheter för att bli en grym e-sportare är samarbete, teknik, kommunikation och problemlösning. “Gemensamt för all e-sport är att den är skicklighetsbaserad, det finns med andra ord ett väldigt högt tak på hur bra du kan bli”.

Linus drar gärna paralleller till fotbollen, som också är en sport som ligger honom varmt om hjärtat, när han pratar om e-sport. Även om e-sporten inte är fysisk på samma sätt som många andra sporter, och kräver en annan typ av utrustning, tycker han att den har mycket likheter med traditionell lagsport. “Även i e-sport handlar det om att vinna eller förlora, och du jobbar med attack eller försvar. Det är en lagsport som bygger på spelarnas olika roller och där det krävs att man samarbetar och har mental uthållighet, koordination och spelförståelse.”

“När man löser en situation i spelet tillsammans med en kompis, då mår man king.”

Det var en skadad arm som satte stopp för honom, efter nästan 20 års spelande, i en värld där han är mer känd under namnet Tech. Nu spelar han ibland, men inte alls på den höga nivån. Som ansvarig tränare för Olins E-sport fokuserar Linus numera på att skapa en bra spelarena för sina elever, samt att utveckla den enskilda individen i ett lag. “När man löser en situation i spelet tillsammans med en kompis, då mår man king”.

Sök till Olins E-sport

Är du intresserad av att kombinera dina gymnasiestudier med utvecklande träningar i e-sport? Klicka på knappen och fyll i formuläret, så kommer vi kontakta dig för mer information.

Program du kan kombinera med Olins E-sport