Presentationsbild på Bild- och Formelev Sandra på UF-mässa med hennes UF-företag Sanolira art

Möt vår UF-Företagare

Sandra Vendelsson

Möt Sandra, som i somras tog studenten från inriktning Bild & Formgivning på Estetiska programmet på Olinsgymnasiet Skara. Här berättar hon om sitt UF-företag och varför det är så roligt att lära sig starta, driva och avveckla ett företag under sin skoltid.

Vart det självklart för dig att starta UF-företag?

Ja, det var solklart! Jag kom först i kontakt med företagande genom organisationen UngDrive som var på Olinsgymnasiet Skara och föreläste om att driva sommarföretag. Idén är densamma som med UF-företag, men istället för att starta ditt eget företag under skoltid gör du det under sommarlovet.

Att driva företag visade sig vara min grej. Det gick så bra att jag blev antagen till UngDrive Masters – SM för Sommarföretagare där jag kom trea. Så när det var dags att läsa kursen Entreprenörskap och starta UF-företag i skolan var det självklart att jag skulle göra det.

Det är alltid lättare att lära sig saker när det är något roligt

Vad är det du säljer?

Min egen konst i form av akvarelltavlor.

Hur kom du på företagsnamnet?

Namnet Sanolira art har funnits med mig länge. Som liten när jag spelade mycket datorspel behövde jag ett alias och redan då blev det Sanolira. Det är en sammanslagning av mitt eget namn, min kompis namn och min lillasysters namn.

Jag har målat hela mitt liv och när jag för några år sedan startade ett Instagramkonto, för att ha en plats att visa upp min konst på, ville jag ha ett mer beskrivande namn som faktiskt visar vad det är jag gör. Då tillkom även art i namnet.

Vad har du lärt dig under kursens gång?

Tack vare min medverkan i Ungdrive kunde jag såklart redan mycket om grunderna i att driva företag. Men i kursen ingår, ihop med mycket annat, att vara med som utställare på Skaraborgs UF-mässa. Det har gjort att jag lärt mig massor om att förbereda och ha en monter samt hur man bygger en och vad man bör tänka på. Jag har lärt mig vad en grafisk profil är och hur viktig den är för ett företag. Jag har också lärt mig att det är väldigt viktigt att tänka hållbart.

Vad har varit roligast under kursens gång?

Alla gånger jag faktiskt har ställt ut och sålt min konst. Som på skolans öppet hus och Visafton eller på UF- mässan. Jag har fått mycket positiv respons och jättebra stöd ifrån alla på skolan.

Kommer du fortsätta driva ditt UF-företag efter skolan?

Ja! Eller man får inte fortsätta driva UF-företag efter studenten och en del av kursen är just att lära sig att även avveckla sitt företag. Men jag kommer göra om det till en enskild firma.

Du behöver inte ha en revolutionerande affärsidé för att starta UF-företag

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Starta eget företag och sälja min konst.

Jag tycker så mycket om företagande och är otroligt driven. Ibland lite för driven för mitt eget bästa. Företagande har verkligen blivit ett stort intresse hos mig, så på något sätt kommer jag att fortsätta jobba med det i framtiden. Jag gillar problemlösning, lära mig nya saker och skapa från idé till färdig produkt.

Har du något tips till de som funderar på att starta UF-företag?

Du behöver inte ha en revolutionerande affärsidé. Att sälja min egen konst är verkligen allt jag tycker om i ett och samma upplägg, men det är inte på något sätt unikt. Du kan måla muggar, sälja mobilfläktar eller vad som. Dina lärare kan också hjälpa dig att hitta på en idé. Men fastna inte där.

Att driva UF-företag kan innebära mycket jobb, speciellt om du som jag vill väldigt mycket. Därför rekommenderar jag att du gör det tillsammans med en kompis. Grabba tag i någon!

I kursen Entreprenörskap behöver du inte starta ett eget företag om du inte vill, du lär dig mycket om företagande i kursen ändå. Men du lär dig såklart väldigt mycket mer om du även startar ett UF-företag. Då blir det “hands on”. Så kör, det är alltid lättare att lära sig saker när det är något roligt.

Starta företag

Vill du starta företag?

Vill du veta mer om att starta, driva och avveckla ett UF-företag under din skoltid? Besök vår UF-sida.

Vill du också läsa Bild & Formgivning?

Är du intresserad av inriktningen Bild & Formgivning? Läs mer om det Estetiska programmet och Olinsgymnasiet Skara