Presentationsbild på Vilmer, elev på BA-programmet inriktning Mark & Anläggning

Möt våra elever

Vilmer Hasselblad

Möt Vilmer, som går inriktning Mark och Anläggning på Bygg- och Anläggningsprogrammet på Olinsgymnasiet Götene. Här berättar han om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Vad fick dig att välja Bygg- och Anläggningsprogrammet?

Jag har alltid velat bli något inom bygg och har varit med mina föräldrar och grejat med verktyg sedan jag var liten. När min storebror valde Bygg- och Anläggningsprogrammet så kände jag mig inspirerad till att gå samma väg.

Allt blir så mycket lättare när man får bryta av med något man tycker är kul.

Hur är det att gå på en yrkesutbildning?

Det är bra, jag trivs med att få vara ute och jobba med händerna. Jag har svårt att sitta still i skolbänken, men allt blir så mycket lättare när man får bryta av med något man tycker är kul. Det har motiverat mig till att prestera bättre även i de andra ämnena.

Hur är stämningen på skolan?

Bra! Vi har lyckats behålla den bra gemenskapen även om vi blivit fler.

Jag trivs med att få vara ute
och jobba med händerna.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Jag vill köra grävmaskin och jobba som grävmaskinist.

Har du några råd till de som står inför gymnasievalet?

Det krävs ofta höga meritpoäng för att komma in på yrkesprogram. Så ligg i och gör ditt bästa i skolan!

Vill du veta mer?

Är du också intresserad av Bygg- och Anläggninsprogrammet? Då kan du läsa mer om utbildningen här.