Presentationsbild på Joline, elev på BA-programmet inriktning Husbyggnad

Möt våra elever

Joline Wilson

Möt Joline, som går inriktning Husbyggnad på Bygg- och Anläggningsprogrammet på Olinsgymnasiet Götene. Här berättar hon om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Vad fick dig att välja Bygg- och Anläggningsprogrammet?

Jag valde mellan Bygg och Samhäll. Det blev bygg då det verkade som en rolig inriktning och träslöjd har alltid varit ett favoritämne som jag haft lätt för. Det är också ett bra val för mig som vill plugga vidare till arkitekt.

Att ha roligt är viktigt!

Hur är det att gå på en yrkesutbildning?

Det är kul! Jag hinner oftast med det jag ska göra på skolan så jag har inte så mycket läxor. De praktiska momenten är ju svåra att ta med sig hem så det är mer teoretiska delar som inlämningar och prov man kan få plugga på hemma.

Hur är stämningen på skolan?

Väldigt bra! Vi har en stark gemenskap, eftersom vi är en liten skola blandar vi oss mellan klasser och inriktningar.

BA är ett bra val för mig som vill plugga vidare till arkitekt.”

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Jag vill läsa vidare och jobba som arkitekt.

Har du några råd till de som står inför gymnasievalet?

Välj inte ett yrkesprogram bara för du tror det är lätt, utan välj om du har ett intresse för det, så att du får en rolig skolgång. Att ha roligt är viktigt! Jag tycker att det är lätt, för jag tycker att det är roligt. Tänk också på att många av kurserna du gör i ettan lägger grunden, så var på hugget från början! Du läser bara kurserna en gång och då gäller det att få med sig kunskap att bygga vidare på.

Vill du veta mer?

Är du också intresserad av Bygg- och Anläggninsprogrammet? Då kan du läsa mer om utbildningen här.