Scen ur Tuvas barnmusikal

Tuvas gymnasiearbete

Barnmusikal

För Tuva Sundmarks del var det självklart att hennes gymnasiearbete skulle resultera i en barnmusikal. Med inspiration från favoritfilmen tjuvstartade hon arbetet redan under sista sommarlovet och nu har hennes verk “Världens vackraste blomma” spelat tre föreställningar.

Gymnasiearbetet är en 100 poängskurs som alla elever läser i årskurs tre för att visa bredden av vad de har lärt sig inom sin inriktning. För Tuva Sundmarks, som tog studenten i somras från estetiska programmet Musik med programfördjupning musikal, var det självklart att hennes gymnasiearbete skulle resultera i en barnmusikal. Det var också ett medvetet val att hon själv inte skulle stå på scenen, som så många andra gånger, utan nu skulle hon regissera och leda processen.

Det var självklart att Tuvas gymnasiearbete skulle
resultera i en barnmusikal.

Du är bra som du är

Med inspiration från Tuvas favoritfilm Alice i Underlandet föddes idén till talande blommor och växter och därmed huvudkaraktären Rosa.

Barnmusikalen handlar om Rosa, en blomma som vunnit priset “världens vackraste blomma” tre år i rad. En utmärkelse som har stigit henne åt huvudet, hon bossar runt i trädgården och är högmodig. Men så blir hennes blad gula och hon känner sig inte längre fin när de prisvinnande rosa bladen har ändrat färg. Vem är hon nu? Längst vägen blir hon både hjälpt och stjälpt innan de andra blommorna i trädgården ger henne en ny bild av vad skönhet är – att det är insidan som räknas.

Tre versioner manus

Det ligger mycket arbete bakom Tuvas gymnasiearbete. Manus, teater, musik och koreografi, hon har gjort allt. Även regisserat. Hennes musikallärare Christoffer Särnefält är imponerad av Tuvas gedigna arbete.

– Hon har lagt ner väldigt mycket tid och resultatet har blivit därefter. Det är verkligen så bra. Det är en barnmusikal med mycket hits-potential, med både djup och humor.

Det är verkligen så bra. Det är en barnmusikal med mycket hits-potential.

Tuva skrev först storyn och identifierade karaktärerna och därefter skrev hon låttexterna som lyrik, för att få fram budskapet. Tre versioner av manuset blev det innan den slutliga versionen. Under höstterminen adderades musik och sedan var det dags för repetitioner. På scen står klasskompisar till Tuva.

Premiär

Premiärföreställningen i skolans aula sågs av förskoleklass och årskurs 1 på Skaras låg- och mellanstadieskola Källeskolan. Barnmusikalen hade även en kvällsföreställning för allmänheten och spelades även på Mariebergsskolan i Skara.

Tänk att det blev en riktig föreställning av det.

På frågan om Tuva är nöjd med sitt gymnasiearbete tillika barnmusikal svarar hon ja. – Jag är jättenöjd. Det är också skönt att det är gjort. Tänk att det blev en riktig föreställning av det.

Vill du också läsa Musik?

Är du intresserad av inriktningen Musik MoP? Läs mer om det Estetiska programmet och Olinsgymnasiet Skara