Möt våra elever

Michelle Ek

Möt Michelle, som går inriktning Pedagogiskt & Socialt arbete på Barn- och Fritidsprogrammet på Olinsgymnasiet Götene. Här berättar hon om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Vad fick dig att välja Barn- och Fritidsprogrammet?

När jag blev moster och började umgås med min systerson blev jag inspirerad till att välja BF. Jag har alltid tyckt om barn och har länge velat bli stödassistent, så detta var en bra linje att starta med. Men det som fick mig att välja BF på just Olinsgymnasiet var för här kan jag hålla på med E-sport samtidigt som jag får en utbildning inom det jag vill.

“ Här får jag hålla på med E-sport samtidigt som jag får en utbildning inom det jag vill.”

Hur är det att gå på en yrkesutbildning?

Att kombinera ett yrke/intresse med skolan är jättebra tycker jag. Det känns skönt att lättare få jobb efter studenten, men jag kan också välja om jag vill ha en högskolebehörighet för att plugga vidare.

Hur är stämningen på skolan?

Den är bra! Vi blev väl välkomnande av 2:orna när vi började.

Att gå här har varit mitt bästa beslut.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

Jag har flera drömmar och saker jag vill göra i framtiden. Jag drömmer bland annat om att jobba med barn och hjälpa barn med psykisk ohälsa. Jag vill även tävla i E-sport. Jag har också andra drömmar som inte är yrkesmässiga såsom att bilda familj, resa, flytta osv.

Har du några råd till de som står inför gymnasievalet?

Lyssna inte på vad alla andra tycker att du ska gå, utan känn efter själv! Att gå här har varit mitt bästa beslut, även om några försökte bromsa mig på grund av pendlingsavståndet. Känns det inte rätt så kan man alltid ändra sig. Ta hjälp med ditt val och vänd dig till din SYV.

Vill du veta mer?

Är du också intresserad av Barn- och Fritidsprogrammet? Då kan du läsa mer om utbildningen här.

Är du också intresserad av att kombinera dina gymnasiestudier med E-sport? Då kan du läsa mer om vår idrottsprofil här.