Frågor och Svar

Här finner du svaren på några av våra vanligaste frågor. Hittar du inte svaret på det du undrar över är du alltid välkommen att höra av dig. Kontaktformulär finns längre ner.

Vanliga frågor

Du är alltid välkommen att höra av dig om du inte hittar svar på det du undrar över.

• Alkohol och Droger
    • Skolan har nolltolerans mot droger och alkohol. Skolan har en drogplan som vi följer vid misstänkta fall där vi också samarbetar med Polis och Socialtjänst.
  • Busskort
    • Elever som har rätt till busskort får det genom skolan. Åk 1 får busskortet hemskickat, åk 2-3 får busskortet i skolan, då det gamla busskortet gäller i skolstart. Elev som börjar åk 1 måste kontakta administrationen att de behöver busskort. Åk 2 och 3 får busskort om de haft det läsåret innan, har du inte tidigare haft busskort men har behov av ett behöver du kontakta administrationen att du behöver busskort. Busskortet är en personlig värdehandling. Om busskortet kommer bort, kontakta administrationen.
  • Elevhälsa
    • I Elevhälsoteamet ingår kurator, skolsköterska, skolläkare, skolpsykolog, speciallärare samt rektor. Teamet arbetar främst förebyggande och främjande. De finns även till hjälp om du som elev stöter på hinder i din skolgång.
  • Försäkring
    • Alla elever är försäkrade, både under skoltid, ute på APL och under sin fritid. Försäkringsinformation finns på hemkommunens hemsida.
  • Kläder och Material
    • Skolan tillhandahåller kläder för de elever som behöver det för sin utbildning. Dessa kläder ska eleverna använda under sina praktiska lektioner i exempelvis, kök, skog eller verkstad samt på APL. Material som dator, penna och eventuellt böcker ska eleven ha med till skolan för att kunna tillgodogöra sig undervisningen på bästa sätt.
  • Mobilanvändning
    • Mobiltelefoner används inte under lektionstid.
  • Rökning
    • Är inte tillåtet på skolans område. Skolans område definieras som allt som skolan använder för sin verksamhet.
  • Schema
    • Elevernas schema finns på Schoolsoft. Viktigt att kolla schemat dagligen då det kan bli ändringar i tex lokaler.
  • Sjukanmälan
    • Sjukanmälan görs via Schoolsoft. Om du är på APL ska du även kontakta din handledare på arbetsplatsen. Tänk på att sjukanmälan görs av vårdnadshavare om eleven inte är myndig. Anmälan måste göras varje dag eleven är sjuk.
  • Skolmat/Frukost
    • Skollunch är självklart kostnadsfri. På Vänergymnasiet Olins Mariestad och Olinsgymnasiet Tibro erbjuder vi även frukost till ett reducerat pris. Nötförbud råder i alla skolans lokaler, förutom i bagerilokalen på Vänergymnasiet Olins Mariestad..
  • Ordningsregler
    • Ordningsregler utarbetas tillsammans med elever. När ordningsreglerna är utarbetade publiceras de på såväl Schoolsoft som på våra skolor.

Fler frågor & funderingar?

*” anger obligatoriska fält