Band uppträder på MoP-festivalen.

MoP-festivalen

Varje år arrangerar Olinsgymnasiet MoP-festivalen för de som studerar Estetiska Programmet inriktning Musik (MoP) – en musiktävling där du får höra låtar av toppklass under två deltävlingar och med finalen som den absoluta höjdpunkten.

Hur går MoP-festivalen till?

Olinsgymnasiet har precis som alla andra behövt arbeta på nya sätt och hantera de nya utmaningarna som kom under pandemin. Det har gjort att MoP-festivalen gått från att vara ett publikt arrangemang till att vara en digital produktion, där elever från inriktning Musik samarbetar med inriktning Media.

Elever skriver låtar som de skickar in strax innan höstlovet. Därefter väljer våra musiklärare ut åtta låtar som går till final.

När låtarna är inspelade i vår egen studio, med elever som studiotekniker, landar eleverna i vår egen aula. I aulan spelar de in sin musikvideo, i samarbete med Medieeleverna som finns bakom kamerorna. Det är också elever från inriktning Media som gör all efter-redigering och ser till att produktionen blir en fantastisk MoP-festivalen för oss att titta på.

Finalen sänds på vår hemsida. Du röstar på dina favoriter och vi har även med oss en jury som består av deltagare från musikbranschen vars uppgift är att ge eleverna feedback på sitt låtskriveri och rösta fram sitt favoritbidrag. Det är alltså både tittarrösterna och juryns röster som tillsammans utser vinnaren av årets MoP-festival.

• Final – Åtta bidrag
Kamera som filmar uppträdande band

Hur röstar jag?

MoP-festivalen består av en final och sänds på vår hemsida. För att din röst ska vara giltig måste du fylla i din e-postadress och rösta på tre stycken bidrag. Varje e-postadress kan bara rösta en gång.

När är nästa MoP-festival?

Nästa MoP-festival arrangeras 26-28 april 2024.

Hör tidigare elever när de berättar om sina bidrag

Här får vi träffa Saga som deltog i MoP-festivalen 2022 och hur hon gick tillväga med sitt låtskrivande. Vi får även träffa låtskrivaren Hanna och sångerskan Dina och höra hur de förberedde sig inför att delta.

“Jag tyckte det var jätteroligt när jag först fick idén. Jag kom på melodin till låten medan jag hängde upp min tvätt

”Det är nervöst, läskigt och väldigt pirrigt när ens låt blir vald att vara med och tävla”

Upptäck tidigare festivaler

Bilder från tidigare festivaler