Huvudman Kristian Wejshag

Kristian Wejshag är läraren som återvände hem till musikstaden Skara och saknade ett musikgymnasium. Sagt och gjort – 2001 slog han upp dörrarna till musikprogrammet Music & Production (MoP) som efter en gymnasiereform blev Olinsgymnasiet.

Olinsgymnasiet blir till

Efter avslutad lärarutbildning i ämnena musik och idrott & hälsa återvände Kristian Wejshag till sin hemstad och började jobba. Det var då tanken på att starta ett musikgymnasium i Skara väcktes. Två år senare fick han möjlighet att förverkliga idén när han 2001 startade musikprogrammet Music & Production (MoP). Programmet som drevs tillsammans med Skara kommun i 14 år, var uppskattat och lockade elever från hela landet. 2011 kom en gymnasiereform som var startskottet på ett nytt kapitel och 2016 öppnades Olinsgymnasiet med Kristian som Huvudman. Historien må ha börjat i Skara, men idag är namnet Olinsgymnasiet starkt förankrat på flera orter runt om i Skaraborg tack vare våra fem skolor.

“Jag är otroligt stolt över Olinsgymnasiet och ser det som en ynnest att få vara en del av elevernas gymnasieperiod”

Kristian är en entreprenör ut i fingerspetsarna och brinner för det lokala närings- och föreningslivet i Skaraborg. Han är gärna med och driver, utvecklar och sponsrar olika initiativ med fokus på idrott och entreprenörskap. Detta återspeglas i Olinsgymnasiet vision: Den lilla skolan där allt är möjligt. Skolorna ska vara en plats där eleven har möjlighet att utvecklas inom sina intresseområden och få en trygg övergång ut i arbetslivet, tack vare skolans nära samarbete med näringslivet.