Vår historia

Olinsgymnasiet slog upp dörrarna 2016, men vår historia sträcker sig längre tillbaka än så. Från en klass med 11 elever till fem skolor på fem orter i Skaraborg – följ med på vår otroliga resa!

Vår historia

Det var 2001 som Olinsgymnasiets Huvudman Kristian Wejshag fick möjlighet att förverkliga sin idé om ett musikgymnasium i Skara. Han hade två år tidigare återvänt till sin hemstad och arbetade som lärare i musik och idrott & hälsa när tanken väcktes. Resultatet blev det uppskattade programmet Music & Production (MoP). Utbildningen drevs tillsammans med Skara kommun i 14 år och lockade elever från olika delar av Sverige.

2011 kom en gymnasiereform som innebar att musikprogrammet istället fick bli en fristående skola för att kunna fortsätta erbjuda utbildningar till elever i hela landet. Detta blev början på ett nytt kapitel och 2016 startades Olinsgymnasiet.

Olinsgymnasiet öppnade sin första skola i centrala Skara, i den byggnad som det bedrivits musikutbildning i sedan 2002 – man kan säga att musiken sitter i väggarna. Efter att ha expanderat till flera inspirerande och specialanpassade lokaler i området var det dags att bryta ny mark och 2021 öppnade Olinsgymnasiet i Götene.

Sommaren 2022 blev Vänergymnasiet i Mariestad en del av Olinsgymnasiet och går nu under namnet Vänergymnasiet Olins Mariestad. Med sin 20 år långa historia och trygga lokala etablering är Vänergymnasiet ett starkt tillskott.

Nytt för 2023 är våra skolor i Sparresäter och Tibro. Vi ser fram emot att erbjuda fler elever utbildningar i toppklass och utöka både vårt programutbud och vår idrottsprofil med spännande nyheter.