Restaurang- och Livsmedelsprogrammet

Inriktning Bageri & Konditori

Gillar du kombinationen att baka och skapa? Detta är inriktningen för dig som vill jobba som bagare eller konditor.

Kort om inriktningen

På inriktningen Bageri & Konditori på Restaurang- och livsmedelsprogrammetVänergymnasiet Olins Mariestad får du arbeta med både moderna och traditionella hantverksmetoder samt olika råvaror när du bakar allt från matbröd och bullar till desserter och bröllopstårtor. Du får dessutom lära dig att göra spännande konfektyr- och chokladkreationer.

Inriktning Bageri & Konditori är perfekt för dig som vill bli:

• Bagare
  • Konditor

Intervju

Möt våra elever

Möt Mio, som går inriktningen Bageri & Konditori på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet på Vänergymnasiet Olinsgymnasiet Mariestad. Här berättar han om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Intervju

Möt våra elever

Möt Sandra, som går inriktningen Bageri & Konditori på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet på Vänergymnasiet Olinsgymnasiet Mariestad. Här berättar hon om sitt gymnasieval och hur det är att gå en yrkesutbildning.

Poängplan

Förutom de gemensamma kurserna på Restaurang- och livsmedelsprogrammet läser du som går Bageri & Konditori även:

• Inriktningens kurser
    • Bageri 1
    • Choklad och konfektyr
    • Konditori 1
  • Programfördjupningens kurser
    • Fastställs i samråd med branschen

Med reservation för ändringar

Bilder från inriktning Bageri & Konditori