Sparresäter

Olinsgymnasiet

Sparresäter

Omgivet av skog och sjö ligger Olinsgymnasiet Sparresäter belägen på Sparresäters vackra egendom – vi kan inte tänka oss ett bättre ställe för dig som vill lära dig allt om natur, skog och trädgård.

Naturen som klassrum

Välkommen till Olinsgymnasiet Sparresäter

Hos Olinsgymnasiet Sparresäter erbjuder vi naturbruksutbildningar för dig som är intresserad av natur, skog och trädgård – med fokus på hållbarhet. Här är det gångavstånd mellan klassrum och naturen med skog, sjö och trädgård precis utanför dörren. I dagens samhälle blir frågor om hållbarhet allt viktigare och det finns ett tydligt växande intresse för Naturbruksprogram. Fler och fler ser möjligheterna, men också betydelsen av att vi tar hand om vår miljö.

På vår lilla skola får du de bästa förutsättningarna för att forma och fullborda din gymnasieutbildning, samtidigt som du får vistas och verka ute i naturen. Tillsammans med kommuner, företag, markägare och andra relevanta verksamheter formas respektive inriktning till en unik och spännande utbildning.

Sparresäters egendom har en lång historia som skola inom naturbruk. Redan på 50-talet höll Skogsvårdsstyrelsen utbildningar för jord- och skogsbrukare samt skogsarbete här. 60 år senare köptes Sparresäter av Karl-Johan Blank som nu öppnar upp dörrarna för en ny naturbruksskola i samarbete med Olinsgymnasiet, med tre olika inriktningar; Naturturism, Skogsbruk och Trädgård.

Missa inte!

Öppet hus

Missade du vårens Öppet hus? Du vet väl att du alltid är välkommen att kontakta oss om du har några frågor eller komma och skugga hos oss – ett perfekt tillfälle att lära känna skolan innan du gör ditt gymnasieval.

Studentboende

Intill skolan i den vackra naturen, ligger vårt studentboende som är till för dig som är elev hos oss – perfekt för dig som vill lära känna kompisar på din nya skola.

Vi erbjuder programmen:

Vill du utöka dina meritpoäng erbjuder vi även:

• Engelska 7
  • Matematik 2b
  • Moderna språk (franska, spanska och tyska) steg 3 och 4

Kontakt

Rektor på Olinsgymnasiet Sparresäter är Erik Bergsten. Du kan komma i kontakt med honom genom att ringa 076-004 31 92 eller maila erik.bergsten@olinsgymnasiet.se

Program & inriktningar på
Olinsgymnasiet Sparresäter